Alla inlägg den 1 augusti 2009

Av Evelina - 1 augusti 2009 20:40

Så var vi hemma efter vår fjällresa!


Vi åkte förra fredagen. Först var vi till Sollefteå på Handelns dag och shoppade på Kappahl och LIndex mm Blev lite kläder till barnen bla en tunika som Tuva kollat på flera gånger. Sedan köpte jag också en tröja tiöö mig själv :-)


I stugan var Markus och Illern och vi hade riktigt trevligt. Tyvärr åkte jag såklart på världens förkylning vilket gjorde att jag hade feber och vr riktigt risig men det är ju liksom bara att gilla läget. De första dagarna öste regnet ner. PÅ lördagen var vi och titttade på SAtekenjokk. Där är så otroligt vackert måste jag säga! Sedan fikade vi på campingen i Jorm. Det DYRASTE fika jag ätit tror jag 2 våfflor, 2 mackor och 2 drickor och 2 glas saft 170! kr. Helt hutlöst dyrt!!!!!


Söndagen var vi i stugan och sedan var vi under veckan ock fiskade några gånger och vi fick faktiskt en del fisk!


Resans höjdpunkt var ändå vår tältniong på Stekenjokk. Jag har aldrig tältat tidigare vet inte hur det är med Peter???? Men Vi åkte först till KLimpfjäll och köpte fiske kort sedan åkte vi upp på Stekenjokk.- DÄr kan man tälta vid en nedlagdgruva på kalfjället med 2 stora dammar med fisk i. Vi tittade ut en lämplig plats att fiska på och sedan kastadce vi ut spöna. SEdan satte vi upp tältet och när Peter höäll på med det såg jag att ena spöt böjde sig (så där som man ser på fiskeprogram :-) ) Så jag fick veva upp den största fisk jag fått sedan jag blev stor i alla fall. En ENORM öring som nog vägde närmare 1,5-2kg!!!! Så himla kul!!!


Tä'ltningen gick bra fast det tog 2h innan barnen somnade. Mycket berodde nog på att barnen inte lade sig i vanlig tid för det gick lite ¨åska och vi velade om vi skulle fara hem eller inte. Agaton och Tuva hade show och de sjöng, busade och gjorde en mängd konster innan de slutligen somnade. Det blev ganska kallt på kvällen så det tog ett tag innan vi lade oss.


På morgonen var det 6 grader ute = MYCKET kallt. Dessutom kryllade det av knott och mygg så barnen vaknade före 06.00 så när vi kastat i oss frukost for vi tillbaks till stugan. Tuva fick nästan PANIK av all mygg och då är det inte kul!


Efter den trevliga tältningen bjöd vi min moster med man på rökt fiskmacka. MUMMA!!!!!!!!!


Vi hann med lite fler dagar med fiskning och lite annat samt en massa REGN!!!!!!


Vi var på en fäbodvall som heter Vållan och fikade och gick på loppis när vi var där kom hästarna från Rid i Jorm de hade varit på tur. Det gillade barnen. Agaton hävdar med bestämdhet att hästarna säger MUUUUUUUUU


På vägen hem stannade vi i Sollefteå och handlade och sedan var vi till farmor som köpt JÄTTEFINA kläder till barnen! De tackar vi än en gång för!!!!!


Vi har även varit till Stensätter på en kanongod middag MUMS och imorgon ska jag, Tuva och morfar plocka blåbär. Peter ska rensa alla blåbär bara han slipper vara med och plocka :-)


Bilder kommer sedan troligen imorgon!

Ovido - Quiz & Flashcards